Första dagen i skolan

En sak som jag blundat för och försökt skjuta framför mig är att höstterminen som för min del börjar imorgon.
Jag har tyckt att första året på gymnasiet har varit det jobbigaste skolåret i mitt liv. Allt var så nytt. Ny skolmiljö, nya klasskamrater, nya lärare, nytt betygssystem, ny skolgång. Ja, allt var nytt och det var riktigt svårt och tog lång tid för mig att vänja sig vid. Jag går ju en av de svåraste linjerna och det gjorde inte saken bättre. Men jag sitter här ett år senare och överlevde.

Men det som oroar mig inför denna höstterminen är att tvåan sägs vara det tuffaste året på gymnasiet. Ettan tog riktigt hårt på mig, jag har blivit stressad och jag är väldigt skoltrött. Jag hade ingen som helst motivation eller vilja till att kämpa och sånt är skit jobbigt. Det är ändån något jag ska stå ut med i två år till, fem dagar i veckan och åtta timmar om dagen. Jag försöker ändån kolla på det hela så positivt jag kan. Det hjälper ju inte att bara tänka negativt.

• Det ska bli skönt att få tillbaka rutiner i vardagen som jag varit utan i nästan tre månader. Jag är en megaperfektionist och har tyckt
   det är lite småjobbigt i sommar att inte ha någon struktur i vardagen. Definitivt något jag längtar efter!

• Jag och två vänner har bestämt att skärpa till oss med skolan och ha 100% fokus på skolarbetet. Det är väldigt skönt och bra för mig
   att inte vara ensam om sånt, för om personer i min närhet tar skolan på allvar gör jag också det och risken är mindre att jag tappar
   fokus.

• Efter en lång sommar som innehållt många varma dagar tycker jag att det ska bli skönt att hösten är på väg. Jag gillar egentligen inte
   värme särskilt mycket då jag är en väldigt varm person som svettas mycket. Hellre att vara kall och kunna bli varm. Dessutom är
   hösten modets årstid. Såå fina kläder!

• Londonresan är definitivt något jag verkligen ser fram emot. Helt klart en av de sakerna som får mig att kämpa på!

Idag har jag beställt hem lite kläder från Internet som förhoppningsvis kommer hem snart. Det passar perfekt att få en mini nystart i garberoben nu till hösten. Perfekt inför skolstarten!

Om lägret (OBS! Långt inlägg)

Hej igen!
Just nu sitter jag i soffan och har värk i hela kroppen och är fortfarande lite seg efter tre dagars läger. Hade tänkt berätta lite om hur det var.

Onsdag
Dagen började med att jag och en stor ryggsäck tog oss till Helsingborg för attt möta upp Robin & Trude innan tåget avgick till Landskrona där vi sen mötte upp vår klass i hamnen. Båten avgick sen till Hven där vi hyrde tandemcyklar. Först cyklade vi till campingen för att lämna av vår packning och sen skulle vi cykla runder på ön i lag på massa uppdrag. Det var inte de lättaste då det var varmt, motvind och en massa uppförsbackar. Men det var samtidigt mysigt att cykla runder och se det fina landskapet och eftersom vi cyklade tandem hade jag alltid någon att prata med.

Efter uppdragen var hela klassen på rundtur med en guide där Tycho Brahe hörde hemma. Vi var bland annat på Stjerneborg, St. Ibbs nya kyrka och Tycho Brahes trädgård. Detta tyckte jag var väldigt intressant att lyssna på då jag är väldigt fascinerad av astronomi.

På kvällen hade vi fri tid och gjorde lite allt möjligt. Jag och några andra pratade rätt mycket, satt på bryggan medans några andra badade, vi alla fick oss ett gott skratt. När de badat klart satt vi andra kvar och pratade på bryggan medans vi kollade ut mot sundet där lampor på andra sidan sundet lös så klart och månen på den svarta himlen reflekterades på vattenytan. Möjsigt!

På natten satt jag och några andra uppe utanför tälten och åter igen bara pratade. Julia och Robin fick en briljant idé om att vi borde skita i att sova i tälten och istället ta ut våra liggunderlag + sovsäckar och sova under bar himmel. Jag vart lite tveksam att det skulle börja regna och att jag inte gillar kryp. Men tillslut gick jag med på det. Sagt och gjort, vi låg därute allihopa i våra sovsäckar och pratade lite (vid kanske 03:30). Till en början vart det mysigt, men efter en kvart kanske så började det regna. Som tur låg vi (läs: tre av kanske åtta stycken) under ett träd och det regnade inte på oss. Jag, Ilknur och Robin var de som hade turen men Julia + de andra hade mindre tur. Vid detta laget va alla så övertrötta och skrattade åt typ allt, inklusive faktumet att det regnade på de andra.

Efter ett tag började det också regna på oss. Det var inte lönt att gå in och lägga sig för vi va för blöta så vi fick ligga kvar där. Det var ett rent helvete. Fick ligga där i min genomblöta sovsäck och frysa samtidigt som jag svettades och inte kunde somna. Dessutom låg jag i mitten och vi låg så packade att jag knappt kunde röra mig. Jag slumrade till i typ 5 min och det var all sömn jag fick den natten. Tortyr..

Torsdag
Jag och några andra gick upp ca 05:30 för att duscha. Den duschen var en av de skönaste jag vart med om! Efter att ha cyklat hela dagen och legat i en sovsäck och svettats i regnet och att sen duscha på morgonen.. ååh så skönt!

Sen packade vi, åt frukost och cyklade tillbaka till hamnen för att ta båten över till Landskrona. I Landskrona stod det en buss som sedan tog oss till Hästveda där resten av lägret skulle spenderas. Jag sov rätt gott på den bussresan.

I Hästveda packade vi upp våra saker och åt lunch. Sen begav vi oss till ettornas stuga där alla elever + lärare på skolan salmades. Vi delades in i faddergrupper som bestod av 3 ettor, 3 tvåor & 3 treor. Vi lärde känna varandra och jobbade med lite olika saker. Det höll på ett bra tag, och när det var klart gjordes det middag. Efter middagen spelade alla klasser en brännbollsturnering. Efter det visades filmer som ettorna hade gjort på onsdagen.

Vi hade sedan fri tid tror jag, jag minns väldigt dåligt. Jag + några i min klass stack ner till stranden och där satt vi på några bänkar och chillade med musik. Vi lyckdades få dit några ettor som också satt med och senare kom det dit några treor också. Jag tyckte det var trevligt för vi lyckades lära känna några av ettorna och det ökar gemenskapen. Ska inte gå in på detaljer men det blev en lång natt som slutade med att vi satt inne på tjejrummet i vår stuga med två ettor. Jag däckade vid halv fyra med tanke på natten innan.

Fredag
Dagen började med att packa ihop mina saker och sen äta frukost. Efter vart det dags att skriva upp alla i klassen på olika stationer i Oboy-tävlingen (typ som en stafett som består av olika stationer och vinnarna får Oboy haha). Vi begav oss sedan till stranden där tävlingen ägde rum och vi slutade tvåa efter treorna som vann. Efter tävlingen vart det dags för städning och sen lunch. Efter lunchen kom bussen som tog oss till Perstorp. I Perstorp åkte jag sedan hem och hamnade på samma buss som Rebecka. Väl hemma igen så däckade jag i sängen med tanke på att jag bara fick runt 6 timmars sömn på lägret.

Jag tycker att detta lägret vart roligare än förra året då det var mer gemenskap på detta lägret.
Jag har skrattat väldigt mycket dessa dagarna och vart med om galna och roliga saker. Jag har dessutom lärt känna några nya människor.
Definitivt något jag längtar till nästa år!
Jag önskar att jag hade tagit fler bilder, men dessvärre glömde jag helt bort det. Ni fick tre iallfall!

Läger

Hej hej!

Sen sist jag skrev här så har det hänt lite roliga saker.

I lördags, när jag fick mitt körkortstillstånd, så övningskörde jag för första gången. Det var spännande och roligt men också väldigt svårt. Vart superkoncentrerad hela tiden. Jag körde med pappa och han ville inte gå för fort fram vilket jag tycker är bra. Jag lärde mig att starta bilen, lägga i 1:ans växel, krypköra runder och slutligen att stanna bilen. Det svåraste var nog fotjobbet med pedalerna.
På kvällen åkte jag och familjen på kalas för min kusin.

Igår åkte jag till Tyringe för att plugga matte med Robin. Efter att ha vilat hjärnan sen juni månad och att direkt gå på andragradsfunktioner var inte de lättaste. Men skönt att mjukstarta lite så de inte kommer som en käftsmäll på måndag.
Min lillasyster började första ring på sitt gymnasie igår. Eftersom att hon ska plugga uppe i Ryssby (google it) så åkte mina föräldrar med henne upp och lämnade av henne.

Idag har jag inte gjort något speciellt på dagen, bara degat i soffan med hundarna. Började packa nu ikväll för imorgon ska jag på läger med skolan och är där tills på fredag. Kommer förmodligen inte ha internet där heller.
Duschade precis efter att ha packat klart och städat lite på rummet och nu ligger jag i sängen och ska sova.

Godnatt!

Körkortstillstånd

Hej!

Igår uppdaterade jag inte men jag gjorde inget speciellt då. Städade lite smått på rummet och tvättade kläder. Hjäple även pappa med hans nya telefon, iPhone 5. Det tog i princip hela dagen att göra. Jag gjorde allt de man gör när man för första gången skaffar iPhone (Apple-ID och sådant). OCH dessutom skaffat hyfsat många appar och då även gjort en massa konton så när han sen fick telefonen ska kunna använda den med en gång.

Men jag älskar att göra sådant! Att skapa något från grunden (tekniska saker dårå) som i detta fallet en telefon. Att designa bloggar är bland det bästa jag vet. Eller att få en ny data och designa den precis efter mina behov.
Men nog om det!

Idag började dagen med att jag fick hem papper från Transportstyrelsen, mitt körkortstillstånd, så nu får jag äntligen börja övningsköra! Lite nervös men jag längtar som in i!
Annars idag har jag slängt in mer tvätt som jag inte hann igår och sen har jag pluggat lite kinesiska inför höstterminen. Börjat värma upp skolhjärnan lite.

En månads glapp

Det var lite mindre än en månad sen som jag uppdaterade ett vanligt vardags-inlägg. Mycket har hunnit hända sen dess, bl.a. en Helsingborgsfestival som blev lyckad jämfört med förra årets katastrof. Jag har hunnit träffa vänner, nyttja mitt Jojo Sommarkort, gått på en kulturvandring med pappa i Lund, haft middag med vänner, sovit över med vänner och annat som jag inte just nu kommer på.

Jag har varit dålig på att fota denna blogglösa månad, men jag har faktist lite bilder jag vill visa er från dagen i Lund med pappa där jag var duktig och tog med mig digitalkameran.
Det vill jag bli bättre på här i bloggen, att ta fina bilder med bra kvalité. Jag ser hur andra tar värsta HD-bilderna medans jag när jag väl fotar något bara tar med iPhonen. Jag har två fina kameror som jag borde nyttja mer.

Just de! Jag och mina föräldrar har tagit tag i övningskörningen också. Vi har gått handledarutbildningen, jag har gjort syntest, övningskör-skylten införskaffad och pappersarbetet är ifyllt och skickat. Allt vi väntar på är tillståndet att få övningsköra och jag är verkligen jätte excited! Jag har inte ens provat att sätta mig framför ratten och kört några meter på en tom parkering.

Min Volvo-trogna familj köpte dessutom ny bil igår, en BMW. Det känns bra trots att jag har vant mig vid volvosystemet visuellt.

Nog om det förflutna!
Eftersom det är onsdag idag så ska jag kolla på senaste PLL-avsnittet och efter det kanske ett avsnitt av Keeping up with the Kardashians

Välkommen till min nya blogg!

Ja, som ni ser så har jag skaffat en helt ny blogg med ny design och ny address. Jag kände att mitt gamla bloggnamn var för långt och att min design var för kall i färgerna. Men jag har behållt rätt så mycket av den gamla designen ändån.

Jag har också flyttat över ALLA mina inlägg från gamla bloggen vilket tog svinlång tid. De inläggen hittar ni under kategorin
gamla bloggen.

Ni som följt bloggar sen innan vet att man bara kunde lägga inläggen i max 1 kategori, men nu kan man lägga inläggen i hur många kategorier som helst. Min gamla bloggdesign var bara anpassad till att visa en kategori, men nu kan ni se alla kategorier.

Jag hade ju en fotoblogg som tillhörde min gamla blogg (icke-uppdaterad) som jag tagit bort MEN jag har skapat en ny fotoblogg tillhörande denna bloggen. För er som undrar.

Min uppdatering måste hamna i Guinness rekordbok för att vara världens dåligaste. Har inte skrivit på svinlänge men förhoppningsvis kommer jag att förbättra den.

Jag kommer göra ett inlägg tätt inpå detta om bara några minuter, ett vanligt vardagsinlägg. Ville att detta skulle handla om att bloggen är ny o.s.v. Ett informationsinlägg!